Friday, September 30, 2011

Saya baru belajar .

Bismillah ,

Selamat datang Oktober , semoga semuanya bertambah tambah baik.=)

Selama hampir 20 tahun saya bernafas di bumi Allah ini , selama hampir 14 tahun hidup saya bergelumang dengan buku , dengan assignments yang berlambak lambak , dengan meeting itu dan ini , dengan banyak acara acara hidup yang perlu saya buat . Mana satu mana satu mana satu.Hari ini , 1 Oktober , sedar atau tidak , dalam diam , rupa rupanya saya masih budak yang berumur 5 bulan yang mahu mengenal ERTI KEHIDUPAN yang sebenar. Saya baru belajar.

Selama 14 tahun ( sekarang dan masa lepas ) , saya kosong . Saya tak tahu apa itu dunia luar yang sebenarnya .. Kau pergi mana mana pun , kau jauh dari rumah , pernah tak belajar erti kehidupan yang sebenar ? Ada tak kelas untuk belajar macam mana nak buat , macam mana nak react bila dalam situasi tertentu..

NO , there isnt. The answer is , you have to discover on your own.
By experiencing . =)

Sekarang baru tahu , betapa susahnya untuk hidup. Kalau dulu senang . Mana taknya , ada sponsor kiri kanan depan belakang atas bawah , sekali mintak , kau dapatlah , pergi ATM boleh lah senyum sorang sorang macam kerang busuk.. Ayah akan buat anything in order to make me more easier in my life..Senang kan hidup !

" Ina anak tunggal , senang la , nak apa pun boleh "

At that time , I just said ALHAMDULILLAH . Thank you Allah for ease me ..

Dari kecik ayah selalu ajar aku untuk jangan jadi terlampau dependant. Boleh bayang tak , budak umur 6 tahun , ditinggalkan di hadapan pejabat pos . Ayah suruh cari sendiri , ayah suruh belajar sendiri macam mana nak pos surat , macam mana nak tanya orang.. Takut ke aku hentam jugak lah.. Tapi last last , bila dah membesar , bila dah masuk boarding scholl , semua ayah buat.. Semua ayah settlekan.. HAHA. macam lawak pulak , dulu buan beriya iya tinggal tepi jalan.. ( Ayah kalau baca , jangan marah ye ).. Alasan ayah sebab nak aku belajar je , tak fikir bende lain dah.. As anak yang tak tahu malu , memang aku take it as granted. HAHAHA..

Tapi sekarang nak tukar . Alhamdulillah..
And Thank you Allah for open my eyes and lead me to the right path.

5 bulan cuti sem yang lepas banyak ajar aku , banyak ubah aku . Dari seorang yang dependant kepada independent , dari seorang yang boros kepada seorang yang jimat , dari seorang yang suka buang masa kepada seorang yang time-management-talent ( HAHA ) , dari seorang yang gemuk berubah menjadi sihat , dari seroang yang suka mintak duit dari ayah kepada FREE-FAMILY-MONEY... 5 bulan lepas banyak mengajar aku.. Dalam kehidupan , kadang kadang , apa yang kita belajar dalam kelas tu mungkin hanya 10% sahaja diaplikasikan , yang selebihnya melalui pengalaman dan ragam kehidupan di luar .. Dari seorang yang bersifat negatif kepada positif-person.

Ayah hantar message;

" Tak nak duit ke? Duit belanja ade ke? "

No need ayah , InsyaAllah , I can support myself..

" Kalau aku la , aku amik je kalau ayah aku nak bagi "

I was once before !

No comments:

Post a Comment